‘Nooit alcohol als je over de prijs van je bedrijf praat’

Het is niet dat we er bij Peak Value aan twijfelden of het voldoende was om ondernemers naar een diner te lokken met het thema: Show me the money. Dat we kozen voor de locatie Joelia, by Mario, het pas geopende nieuwe restaurant van Mario Ridder in het Hilton Hotel, had juist alles met dat thema te maken. Want tijdens het zestiende Ondernemersdiner was Mario Ridder zelf nadrukkelijk als ondernemer aanwezig.

Het hielp natuurlijk wel, deze uitgelezen plek. Op de belangstelling afgaand had niemand een goede smoes kunnen bedenken om de uitnodiging af te slaan.

Het Ondernemersdiner wordt maandelijks georganiseerd; het sleutelwoord is ‘inspiratie’, noem het een netwerkevent. Tussen de gangen door zijn er sprekers, tijdens de gangen worden ervaringen gedeeld.

Behoorlijk geïnvesteerd

Mario Ridder vertelde, na door Marcel Broersma geïntroduceerd te zijn, op de vraag wat hij heeft met geld, dat hij ‘behoorlijk had geïnvesteerd’ in zijn restaurant. ‘Dat was niet gemakkelijk. Ik moest als chefkok onderhandelen met een Amerikaanse partij, het Hilton Hotel. Daar zijn maanden overheen gegaan, het was de vreselijkste tijd van mijn leven, want al die tijd wilde ik maar één ding: koken. Maar uiteindelijk hadden we een deal.’

Een ander probleem waar de ondernemer Mario Ridder mee werd geconfronteerd, was het bijeenbrengen van het geld. Op een totaal van 2,2 miljoen euro kwam een kwart miljoen tekort: ‘Geen enkele bank wilde geld in het bedrijf steken. Ik ben eruit gekomen met private partijen.’

Gerard Zwartkruis, die als bankier van Rabobank aanwezig was, herkende de klacht. Toen hij op de zeepkist, die Peak Value bij elk Ondernemersdiner klaarzet, stond, erkende hij dat het bankwezen een flinke deuk had opgelopen. ‘Maar het goede nieuws is dat er veel geld is bij de banken. Het probleem is dat het vertrouwen te voet komt en te paard gaat. Ik heb ook fouten gemaakt: tot 2007, toen de crisis begon, heb ik net als andere bankiers veel te gemakkelijk geld verstrekt. Zoals we dat toen deden, kan niet meer. Ik zie de rol van de bankier nu meer als die van regisseur binnen netwerken. Wij brengen geldvragers en geldbrengers bij elkaar.’

‘Ik kom snel met je praten,’ beloofde Mario voordat hij zich naar de keuken haastte waar aan het eerste gerecht (inktvis met verschillende bereidingen van pompoen) werd gewerkt. Hij kreeg het applaus van de aanwezigen achter zich aan.

Wijn voor rekening Mario

Hij had trouwens nóg een investering gedaan: de wijn die bij het Ondernemersdiner werd gedronken, was voor zijn rekening. Dat die wonderwel paste bij de gerechten, spreekt vanzelf.

Marcel Broersma, die samen met Guido Mangert Peak Value oprichtte, had aan het begin van het Ondernemersdiner gezegd dat hij garandeerde dat iedereen deze avond naar huis zou gaan met minstens één nieuw contact. Dat klopte in zoverre, dat dat aantal voor de meeste gasten ruimschoots werd overschreden. De organisatie van de avond droeg daar het hare aan bij: de gasten werden geacht om tussen de gangen door in het middendeel van het restaurant naar de sprekers te luisteren en zich vervolgens aan een andere tafel te zetten dan die waar ze vandaan kwamen.

Zo zat je dus steeds met andere mensen aan tafel en, zoals dat gaat als het gezellig is, raakte je telkens op een plezierige manier in gesprek. Openingsvraag in de meeste gevallen: ‘Wat doe jij?’

Manfred Vermunt vertelde aan tafel over zijn onderneming Rent-A-Butler, een bedrijf dat werkt met (bijvoorbeeld) studenten die in de horeca willen bijverdienen. Niet op de manier van vroeger toen er nog wel eens een flinke tijd kon heengaan voordat het bedienend personeel je opmerkte, je naderhand de verkeerde bestelling bracht en vervolgens in geen velden of wegen meer te bekennen was. Dat labberdekakkie-gedoe is voorgoed voorbij als het aan Vermunt ligt. De mensen die hij uitstuurt zijn degelijk opgeleid, daar staat hij persoonlijk borg voor.

O ja, of we 18 mei maar vast wilden noteren: op die dag wordt het door hem georganiseerde Groot Rotterdams Horeca Golftoernooi gehouden. In Rhoon. Het wordt vast mooi weer.

Laat de voorstellen maar komen

Rinke Zonneveld, managing director van Innovation Quarter, deed zijn verhaal vanaf de zeepkist. Hij was ambtenaar en staat nu aan het hoofd van 60 miljoen euro om te investeren in vernieuwende technologiebedrijven. Met dat geld worden buitenlandse bedrijven gestimuleerd om zich in Rotterdam of Zuid-Holland te vestigen, maar ook Nederlandse bedrijven worden gesteund.

Als voorbeelden noemde hij initiatieven om van afval printmateriaal te maken voor 3D-printers en het voormalige vliegveld Valkenburg te bestemmen tot een testsite voor drones. Er zijn ook samenwerkingsverbanden met het Erasmus MC en de Rotterdamse haven.

‘Wij verstrekken risicokapitaal,’ benadrukte Zonneveld, ‘geen subsidies, geen leningen. Dus laat de voorstellen maar komen. We zijn net als elke investeerder gezond-optimistisch.’

Onder het hoofdgerecht (kalfswang met gesmolten ganzenlever en verschillende bereidingen van witlof) werden aan de tafels in Joelia weer nieuwe relaties aangegaan. Een enkeling maakte zich zorgen over het verstrijken van de parkeertijd: op de Kruiskade is tegenwoordig maximaal 120 minuten parkeren toegestaan. Wie denkt slim te zijn en zich via zijn parkeer-app doodleuk opnieuw aan te melden, komt bedrogen uit, want dat is na afloop van die twee uur gedurende de eerste dertig minuten op dezelfde plek niet mogelijk. Innovatie kan ook wel eens onprettig uitpakken.

Daarna beklom Maarten van Montfoort van Compareer op uitnodiging van Marcel Broersma de speakerskist. ‘Wij zitten in software, saaier dan dit kan ik het niet verkopen,’ zei hij. ‘De mooiste manier om aan geld te komen,’ hield hij de aanwezige ondernemers voor, is je bedrijf te verkopen. Wie droomt er wel eens van een exit?’ Je zag wat mensen knikken. ‘En wie heeft er een exitplan?’

Het belang van een exitplan

Van Montfoort hamerde op het belang van een exitplan, zeker bij een bedrijf dat onstuimig groeit, want ‘iedere koper weet dat als je groeit, je geld nodig hebt om die groei te financieren. Wat gebeurt er als er morgen iemand aanbelt die je bedrijf wil overnemen?’

Zijn les was: wees voorbereid. Hij was het en kon zijn bedrijf (omzet 100 miljoen) in drie maanden tijd verkopen, waar normaal een jaar voor staat.

Nóg een tip: ‘Je zit bij elkaar, het is al laat, je hebt 31 van de 32 agendapunten besproken behalve de prijs. Dan zegt de kopende partij: „Zullen we voordat we verder gaan eerst een biertje drinken?” Dat kun je doen, maar schors de vergadering dan tot de volgende ochtend 10.00 uur. Want drink nooit alcohol als het over de prijs gaat, dat is mijn tip.’

Start typing and press Enter to search