Over technologie, koken, ondernemen en de 3D geprinte nietmachine
Op een nazomerse donderdag middag in september vindt alweer het twintigste Ondernemersdiner plaats. Op het deck achter bij Peak Value staan zo’n veertig ondernemers de laatste zonnestralen van de dag tot zich te nemen, maar vooral kennis te maken en te vertellen welk ondernemend verhaal hen drijft. De oversteek van het pand van Peak Value naar de kooktstudio’s van Quartier du Port is een kort en voor de deur groet chef Sieberen Meerema iedereen met een korte hand. Als iedereen goed en wel binnen is neemt Marcel het woord en neemt ons mee door de groei-index. Een viertal slides met omzet, verwachte omzet, aantal medewerkers, omzet per (sales)medewerker verder, weten we het: volgens Marcel zijn we een bijzondere en ambitieuze groep ondernemers, alleen is onze omzet wat magertjes. Daar is een oplossing voor: een avond vol inspiratie en contacten met als thema: technologie.
Vervolgens is het aan chef Meerema om de ondernemers aan het koken te krijgen. In een onnavolgbare stijl beschrijft hij minimaal 20 producten die onbewerkt minstens even geweldig zijn als na kortstondige bereiding. Van gravad laks tot bavette, van courgette tot asperge en van geitenkaas tot oesters en jakobsschelpen. De ondernemers duiken op het eten en gaan gestructureerd aan het werk. Opvallend zijn de keuzes: de een begint te koken (vaak voor meerdere mensen tegelijk), de ander schept een bordje vol met eten dat heel goed rauw verorberd kan worden en een derde blijft rustig kletsen met zijn of haar mede-ondernemers.
Als iedereen een flink bord vol heeft blijkt de inspiratie vooral uit Silicon Valley te komen. John van Vianen (voormalig executive board van KPN en nu beginnend ondernemer/investeerder) was eerder dit jaar op Singularity University en deelt een aantal van zijn inzichten met ons. Maar niet voordat hij heeft uitgelegd hoe WhatsApp enkele honderden miljoenen omzet heeft weg gegeten bij KPN. Zijn inzichten “the valley” zijn: mobiel (gaat nog makkelijk 2x zo groot worden), video (alles wordt bewegend online), Internet of Things (overal komen sensoren in) en big data (vooral IBM’s “computer” Watson maakte indruk). Deze zaken gaan allemaal exponentieel groeien. Vergeet lineair en denk exponentieel is de boodschap (iets wat nog heel lastig is). De laatste tip van John: doe een ding goed in plaats van veel dingen een beetje.
Dan moet er echt gekookt worden: het gigantische fornuis gaat aan en de oven staat te branden. Schelvis en bavette, met diepgeurende sauzen en groenten in alle soorten uit de oven. Sieberen laat de fijnste kneepjes van het vak zien en duikt bijna in het eten. Ondertussen doopt hij deze vorm van eten: cross eating. En waarom ook niet? Cross eating blijkt geen straf, want de meeste mensen komen terug voor een tweede ronde: koken en eten wel te verstaan.
Dan komt “technolgie”-expert Kees de Jong aan het woord. Kees is friend of the family bij Peak Value, multi-ondernemer, groeiprediker en begenadigd spreker. Er is een nadeel, Kees heeft niet zo veel met technologie, dat lost hij op door na elke derde zin het woord computer of technologie te laten vallen. Kees’ verhaal boeit alle 10 minuten lang. De tips zijn confronterend voor veel ondernemers en stuk voor stuk heeft Kees ze zelf doorleefd. Het grootste probleem dat hij ziet bij ondernemers is het feit dat ondernemers te hard werken. Ja dat klinkt raar, maar afstand nemen van je onderneming, voorin de bus zitten, vragen stellen of je de goede dingen doet dat is essentieel. Ondertussen blijkt Kees toch nog een beetje verstand van technologie te hebben: hij is groot voorstander van een eigen technisch team in huis. Alle topbedrijven en leiders die hij interviewt hebben dat gemeen, zelf een sterk (ontwikkel)team in huis en een eigen platform. Kees sluit af met het feit dat hij niet (per se) in exponentiële groei gelooft: “niet elke branche krijgt zijn AirBnB of Uber.” Als het aan Kees ligt komt er overigens wel een 3D-geprinte unieke nietervaring voor iedereen in de wereld.
Dan is het tijd voor dessert en slaat Sieberen aan het kloppen om de perfecte sabayon te maken (zie Facebook van De Buik van Rotterdam). Ondertussen legt Marcel uit dat ze geheel “objectief/subjectief” de lijst van aanwezige ondernemers hebben gerankt en dat er drie prijzen zijn, waarvan er een niet echt een prijs is, meer een eervolle vermelding. Die gaat naar Quirine van der Hoeff van DebtPartners. De mooie tweede prijs gaat naar Gerard Sonsma, van Matrix Projectvloeren BV. Maar er kan meer een winnaar zijn, nota bene in een branche waar de jury nog niet eerder mee bekend was. De wisselbeker gaat naar Bastiaan Kleiber van Maas & Kleiberg, Subsidieadvies Rotterdam BV.
Afsluitend kijkt Marcel rond, was iedereen wel geïnspireerd? En had iedereen minstens drie nieuwe contacten opgedaan? De kookstudio knikt instemmend. Er worden nog een paar laatste visitekaartjes uitgedeeld en afspraken gemaakt. Dan gaan de koksschorten uit en druppelen de ondernemers vol plannen de studio uit.